Een geslaagde samenwerking met o.a. Uitgeverij Leopold, Zwijsen, SNS Reaal en Stichting Lezen en Schrijven voor het realiseren en ontwikkelen van diverse digitale middelen voor leren, bewustwording en plezier resulteerde in een digitaal 'pop-up' boek en game met een spannend (te lezen) verhaal met Dolfje Weerwolfje.

Services

User Experience Design
Visual Design
Front-end Development
Back-end Development
Video & animatie
Concept
E-Learning

Vraag

Om het lezen bij kinderen te stimuleren en leuk te maken is Organiq gevraagd om spelenderwijs leesmotivatie te stimuleren en leesachterstand weg te werken. 'Wrow', zou Dolfje zeggen! 

Leesvaardigheid is een cruciale vaardigheid en succesfactor voor een geslaagde schoolcarrière. Tegelijkertijd hebben 25% van de kinderen die de basisschool verlaten een leesachterstand. Uitgeverij Leopold, Zwijsen, SNS Reaal en Stichting Lezen en Schrijven willen kinderen helpen op een leuke wijze hun leesvaardigheid te verbeteren. Lezen is leuk en spannend. Onderzoek laat zien dat hoe eerder lezen wordt aangeleerd hoe beter de vaardigheid wordt.

Concept

Een spannende leesgame aan de hand van de bekende en succesvolle kinderboekenreeks Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon. 

Organiq ontwikkelde een digitaal pop-up boek en leesgame. Iedereen kan het Dolfje Weerwolf spel spelen, maar de game is speciaal ontwikkeld voor leerlingen van groep 4 t/m 7 van de basisschool. Elk spel heeft 3 niveaus om uit te kiezen. Het spel kan op school en thuis worden gespeeld. Op de computer of tablet. Met de juf of meester of samen met de hele klas op het Digibord.

Dolfje Weerwolfje is een van de meest succesvolle en bekendste kinderhelden van de afgelopen 20 jaar. Er zijn miljoenen boeken verkocht in diverse landen, er is een film en een musical over Dolfje gemaakt. 
De geestelijk vader, schrijver en muzikant Paul van Loon heeft ook vele andere successen op zijn naam staan waaronder 'Foeksia', 'Ravelijn (uit de Efteling)' en de 'Griezelbus'.
 
Organiq ontwikkelde het concept, de gebruiksinterface, de UXD en de onderliggende front en back-end technologie. Het verhaal werd geschreven door Paul van Loon.

Wist je dat?
Volgens cijfers van KVB Boekwerk is één op de vier verkochte boeken inmiddels een kinder- of jeugdboek.

Resultaat

Het resultaat van de 'leesmotivatie en leesachterstand' opdracht is een digitaal 'pop-up' boek en game met een spannend (te lezen) verhaal, een viertal interactieve boekpagina's en diverse spellen en beloningen en een gaaf spel voor iOS en Android smartphones voor alle fans van Dolfje Weerwolfje.

De Dolfje Weerwolfje Leesgame wordt door kinderen met veel plezier gespeeld en is een groot succes met 75.000 kinderen, thuis en op school, die het leesspel inmiddels hebben gespeeld.

Meer weten?

Andries van Vugt